Пам’ятні дати української музики
126
ISSN 2522-4190 (print) Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2021. Вип. 130
батярські пісні в площину ансамблево-хорової фактури академічного типу. Більшість
пісень циклу написано в мінорному ладі, що підтверджує тенденцію до створення
необатярських пісень у ліричному руслі.
Ще більш яскраво, ніж у попередніх, в альбомі «Батярський блюз» виражена
звукозображальність: імітація звуків швидкої допомоги, звуки трамваю, велика кіль-
кість розмовних вставок і діалогів. Ще більше тут алюзій і запозичень з інших пісень:
зокрема цитата пісні «Трамвай за трамваєм» у першому номері «На пляцу Пруса»,
цитування в № 10 траурного маршу Ф. Шопена. Остання, за аналогією до поперед-
нього альбому «Серце батяра», у «Батярському блюзі» розташована в центрі альбому.
Проте тут вона продовжує лінію авторських необатярських пісень, де уже звичні теми,
сюжети вміщені в нові, сучасні контексти. Драматургічною кульмінацією альбому є
номер № 17 «Львівська гітара» — єдина пісня, у якій знову перетинаються батяри
й необатяри. Куплети однієї з останніх батярських пісень (1939; музика Е. Шлехтера,
текст В. Тиховського, Є. Ландовського) звучать як лірична присвята-освідчення
в любові до Львова під неспішний гітарний супровід. Приспів — жвавий, у мажорному
ладі, зі змінним метром, танцювальними заспівами «ой, діраді, ра…», що стає різким
переключенням у танцювальний світ безупинного свята. Сама композиція пісні під-
креслює загальну природу батярських пісень, вдало збережену й авторами необатяр-
ських пісень: поєднання веселого, трагічного, комічного, ліричного в їх нерозділь-
ному зв’язку, як колись у батярських піснях, так і тепер. Символічно, що після
«Львівської гітари» звучить саме «Батярська коляда», у якій автори поглиблюють
парадоксальність феномену нових батярських пісень завдяки поєднанню з релігій-
ним сюжетом. Контрасти циклу на рівні жанру, темпу, ладово-гармонічного плану,
розширення художньо-музичного інструментарію формують колористичну драматур-
гію необатярського альбому «Батярський блюз».
Висновки. Детальний розгляд трьох альбомів переконує, що кожен із них
розкриває себе як крупний жанр, структура якого вибудовує розгорнуту музичну
драматургію. У багатьох аспектах вона перегукується з принципами циклізації ака-
демічних жанрів, зокрема вокального циклу і програмної сюїти. Основою драматур-
гічного розвитку в альбомах є метод контрасту на рівні образно-тематичної, жанро-
вої, темпово-метричної організації. Окрім цього, усі три альбоми утворюють одну
лінію трансформації батярських пісень: від максимально наближеного до автентич-
ного звучання міжвоєнних пісень і до сучасних авторських, необатярських, створе-
них на основі новочасних жанрів.
Нові сюжети і теми вербального тексту необатярських пісень безпосередньо
апелюють до оригінальних періоду перших львівських батяр на початку XX століття.
Так, у центрі уваги знову стали любовні пригоди батяр, боротьба за авторитет і повагу
серед представників субкультури, любов до рідного міста, прославлення безстраш-
ності, вільнолюбного безжурного життя, не обтяженого законами, страхом; при цьо-
му герої мають батярський кодекс честі й моралі; їм властиве реалістичне, часто іро-
нічне ставлення до згадуваних подій. У необатярських піснях зберігаються характер-
на локальна говірка, що включає комбінування лексики різних мовних систем.
Застосування лексичних перекручувань, нецензурної лексики набуває нового втілення
завдяки сучасним неологізмам, запозиченням. Виконують пісні, як і раніше, виключно
чоловіки, а головною жанровою канвою залишається танець — полька, вальс, танго,
штаєр та інші. Тобто, у необатярських піснях зберігаються всі основні параметри
оригінальних батярських пісень, хоча виконують їх не представники субкультури, а
культурна еліта сучасного міста. Органічно втілюється й феномен подвійної природи