Напередодні в прогнозі погоди
Полтаву виокремлювали як чи не єдине місто на
Сході України, де мали бути зливи. І на те
всерйоз заходилося. Я спочатку з острахом, а
потім із радісним подивом спостерігала, як
другого дня фестивалю налита люттю чорна хмара,
закривши четверту частину неба з півночі, так і
не змогла далі просунутися ні на метр, зупинена
якоюсь дивовижною тонкою світло-сірою, немов
криця, запоною легких хмарок над роковищем. Вони
не рухалися, наче викувані небесним ковалем.
Такою була енергетика Співочого поля Марусі
Чурай, що жодна крапля дощу не впала над
ним. А дух старого Гетьмана витав над
роковищем, нагадуючи про те, що мусимо робити
вибір між вірою і зневір’ям, правдою і кривдою,
білим і чорним. Біле, золоте і чорне —
шляхетні кольори лицарської звитяги —
використали для оформлення сцени художники
Микола Маценко та Олег Тістол. Хрести лицарські,
козацькі — і знаки радіаційної небезпеки,
чергуючись, нагадували про українську славу і
про те, що загрози, які мусимо подолати,
знешкодяться лише тоді, коли нація буде, як
сталева струна, а не як кисіль, коли вона
позбавиться, кажучи словами Євгена Маланюка,
“вошивих душ, що бабраються в слині”, турне геть
отих “вождів — дрібну плебейську шваль”. А ще
громадилися на просторій сцені Співочого поля…
мішки. Як сказав головний режисер фестивалю
Сергій Архипчук, “коли почнуть стріляти, ви
знаєте, що з ними робити”. (Згадайте козаків,
котрі за лічені хвилини вибудовували оборонне
укріплення з возів із такими
мішками). “Волаючу цноту Полтави” будили
великий Язичник “Вій” і “Борщ” — страва, яка
ніколи не набридне українському шлунку,
“Перкалаба” і “Нумер 482”, “Очеретяний кіт”
запускав пазурі глибоко в серця фанатів року.
Напевно, стане афоризмом назва твору однієї з
найновіших київських формацій — “Андерсона”.
“Законопроект, як цінувати народ”: Куди ж я
без тебе, такого сумного? Куди ж ти без
мене, такого стабільного? Сидіть і не
рипайтесь, поки я з вами… Скільки разів нам
“промивали мізки” на цю тему! І схоже,
кого-кого, а молодь таки добре дістали. Бо ж ось
співає полтавський “Дель Торо”: Схотілося
заснути і не встати, Аби ще раз побачити
хоч в сні, Як мій народ кує з плугів
гармати… “Вони забули, що таке меч, вони
зурочені”, — такими бачить молоде покоління
своїх батьків, які за 13 літ незалежності не
спромоглися збудувати для власних дітей Державу
— як надійну фортецю, де б їхні душі щодня не
терзали стерв’ятники, в тому числі й
музичні. “Сам, не знаючи чому, Ти потрапив у
тюрму”, — не одна Леся Горова, виконавиця балад
протесту, та гітарист-віртуоз Юрко Товстоган так
вважають. Мабуть, невипадково було на
цьогорічному фесті багато “важкого” року. Такий
період переживаємо: немов усі упирі світу
впилися в груди Україні. Вони поспішають: або
сьогодні покінчать з нею, або завтра вона
покінчить з ними. Бо завтра ці груди може
покрити щитами своїх сердець нове українське
лицарство. І славні старі львівські батяри
(як Віктор Морозов, котрий приїхав на фестиваль
із “Мертвим півнем”, (чи “Мертвий півень” — із
Віктором Морозовим) були, як завжди, — поза
всіма стилями й на їх перехресті, “вивихнуті” й
приречені на “всенародну любов”, принаймні серед
“просунутих”, які не слухають разом із колишнім
гопником Путіним довбане “Любе”. Разом із
Віктором Морозовим усе роковище співало “Oh my
dear Ukraine”, і то було — супер! Звичайно,
непогано було б, якби ці юнаки та юнки щонеділі
ходили на літургію до української церкви й
співали там по закінченню служби “Боже, великий,
єдиний, нам Україну храни”, — та доки цього
немає, нехай співають хоча б “dear Ukraine”.
Воно теж посилює ауру нації. “Гайдамаки”
завершували рок-месу Україні — не Горпині
Терпелисі, а прекрасній Панні — своїми Karpaten
SKA. Взагалі, після “Мазепа-фесту” хочеться
сказати: якби ще українська “попса” так уміло
використовувала народний мелос, як наші
рок-гурти, — ціни б тій попсі не було!
Особливістю фестивалю був парад дебютантів,
котрі не розгубилися на великій сцені,
засвідчивши, що рок-музика в Україні на досить
високому рівні — тому рівні, коли справжні
мистецькі явища народжуються не тільки в
музичних столицях та мегаполісах. Меценатську
підтримку фестивалеві надали блок Віктора
Ющенка, подружжя Боднаруків із Чикаго, обласні
організації “Просвіти” й Народного Руху України,
полтавські підприємства. Як сповістив
директор фестивалю, голова обласних організацій
Руху й “Просвіти”, депутат Верховної Ради від
“Нашої України” Микола Кульчинський, хто не був
на цьому дійстві, зможе відчути його атмосферу,
придбавши диск чи аудіокасету з піснями
“Мазепа-фесту”.
Ганна ДЕНИСКО,
журналістка, просвітянка, м.
Полтава
Світлини Ганни
ОБОРСЬКОЇ
|